I forgårs...

Fremviste jeg dette billede af Alba, hvor vi står og venter på bussen...
Sko fra Kavat / Strømpebukser fra Mini A Ture / Skørt fra Danefæ / Jakke hjemmesyet / Vogn fra Beemoo/Jollyroom
Jeg tog egentligt billedet fordi jeg syntes hun var så kær i sit outfit - Men jeg vidste godt at der sandsynligvis ville komme en reaktion på det, i og med at hun har gåsele på...

Og bare rolig, det var ikke en kæmpedebat eller noget...!
(Både på IG og i blogland kan det ret hurtigt komme til at handle om at klappe ryg eller pege fingre, og det skaber jævnligt en masse uhensigtsmæssig mudren rundt, som jeg selv prøver at holde mig ude af)...

Alba har ikke gåsele på fordi jeg ikke kan styre hende, lad mig lige få det på det rene med det samme!

Alba er faktisk rigtig dygtig til at holde ved barnevognen eller i hånden..!

Nej, jeg har aktivt valgt at bruge gåsele til hende af flere forskellige årsager...

1: På vej ind og ud af bussen.
Jeg har mere end en gang på vej ud af bussen, oplevet at Alba blev trukket med af strømmen...
Og nej, det er faktisk de færreste der er hjælpsomme i de situationer (det er hvad jeg oplever).
Den ene gang var nede på banegården - Og Alba endte faktisk med at stå foran en bus der var på vej til at køre...
Heldigvis var der en anden voksen der fangede hende og fik hende ind på fortovet igen...

Søskendevognen er for bred til at hun komfortabelt kan gå ved siden af den mens jeg får den manøvreret ud af bussen (og nej, jeg oplever ikke at folk stopper op og venter til jeg er færdig - De maser sig langt størstedelen af tiden bare forbi, og får trukket Alba med sig ud)...
Og her er det rigtig rart for mig at hun er i selen - For så ved jeg at hun ikke kommer længere væk end den er (jeg har den normalt i hånden for at kunne have mere føling med hvad der sker)...

2: Når vi går ved farlige og stærkt trafikerede veje har hun den også på...
Der hvor vi bor er lige før byskiltet, og der er helt ufatteligt mange der mener de skal drøne afsted med 80-100 km i timen, selv om der er et par 100 meter til 50 km-zonen ophører...
Tænk hvis Alba, lige i det øjeblik en af de biler kommer drønende, får øje på noget og glemmer at hun skal holde ved vognen...
Bare tanken skræmmer mig fra vid og sans...

3: Når hun er træt...
Lige meget HVOR velopdragen hun er når hun går - så farer der lidt af en djævel i hende når hun er træt...
Og så stikker hun af...
Og hun er hurtig...
Og det er bare lige pludselig..!

Jeg har ikke lyst til at skulle lade vognen med Arn stå ubeskyttet mens jeg løber efter hende - På det punkt er jeg totalt hønemor

Jeg lader jo heller ikke nogle af mine børn sidde i barnevognen uden sele på når de er i stand til at sætte sig op af sig selv...
Der kan de potentielt set meget hurtigt hive sig over kanten af vognen, og lande med hovedet først på fortovet.
Men det har folk ikke et problem med - at man bruger barnevognsseler...

For mig virker det bare som det mest sikre alternativ at have hende i gåselen, når hun får lov til at gå selv, og jeg er alene afsted med de to små...
Jeg kan jo heller ikke lade hende sidde fastspændt i vognen hele tiden - så får hun jo ikke bevæget sig nok og det hæmmer hendes måde at opleve verden på...

Så jeg undrer mig over, at det i dagens Danmark kan være så ildeset at man bruger gåsele...

Hvorfor er det sådan?

Ved I det?

-------

Jeg vil for god ordens skyld sige, at jeg gerne vil holde det her på et sobert plan - Jeg har ikke brug for at vide HVAD I mener...
Det jeg er interesseret i at høre er HVORFOR I mener som I gør!

19 kommentarer:

  1. Jeg synes det er helt fint at bruge gåsele hvis det er nødvendigt. De er så hurtige de små, og det med busserne kender jeg alt for godt til. Der er folk desværre for ego-centrerede til at tage sig af hvad der sker omkring dem :(
    Uanset hvad man bruger til at transportere sine børn, så er sikkerheden det vigtigste. Og hun ER da for kær i det outfit ^_^

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo også sådan jeg har det med det - At det for mig er et spørgsmål om sikkerhed

      Slet
  2. Åh hvor er hun dog kær i det putfit:)

    Angående selen, så er det vel i bund og grund dig som mor som bestemmer det!
    Jeg ejer ikke selv en gå sele, men jeg er ikke afvisende for at bruge en!
    Du bruger det som sikkerhedsudstyr og det kan jeg ikke se der er noget galt med! Der er jo ingen der vil rynke på næsen af et billede af Alba på en cykel med cykelhjelm på? Dog ville du nok få noget afvide hvis hun ikke havde!
    Jeg sidder faktisk lige nu og overvejer at købe en! For selv om min store dreng også er god til at holde ved barnevognen, så er det da sket at han har givet slip! Jeg tager alle mine forholdsregler, sørger for at han ikke går på den side af barnevognen det vender ud mod vejen osv. Men der er meget at holde styr på og en 3 årige kan være fuld at spilopper!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan de....

      Det gør mig bare mere tryg ved at tage hende med ud og lade hende gå selv - Og for mig har jeg aldrig tænkt tanken at det er ligesom at gå med en hund... (Hvis det nu er derfor det er et problem for folk)

      Slet
  3. Altså hvis det er søskende vognen du har med, så kan hun vel komme op i den i stedet for at gå selv når hun ikke "kan-finde-ud-af-reglerne" - altså komme op i vognen FØR det går galt?

    Altså jeg har ikke noget i mod den - det bestemmer man jo selv - jeg kan bare ikke forstå behovet. Synes jo der er et andet alternativ (i vognen)..

    Vi holder i hånden når vi går - Ludvig er vidst ca. som Alba (2,5 år) og får ikke lov til at få uden at holde ved eller holde i hånden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, hun kan godt komme op i vognen, og det gør hun også som oftest...

      I bund og grund handler det nok mest om at jeg er mere tryg ved at hun har den på...
      Som jeg skriver - Selv om hun er dygtig og godt kender reglerne, så er der en potentiel risiko for at det går galt hvis hun ikke har selen på...

      Jeg ser det jo nok sådan at jeg ikke forstår at nogen tør lade være med at bruge gåselen ;0)
      Præcis ligesom jeg ikke forstår at nogen tør lade være med at bruge cykelhjelm, selen i bilen, sele i barnevogn/klapvogn og den slags...

      Slet
  4. nej hvor jeg kender dine dilemmaer, og jeg kan sagtens forstå det, har selv prøvet at skulle vælge imellem barnet i vognen eller det barn der lige pludseligt stikker af selvom de ellers aldrig gør det. så er det godt at have en gå-sele, og hvis du minder om mig har hun den også kun på meget farlige steder 8 hvilket det lyder til)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja...

      Der er jo ingen grund til at hun har den på midt inde i skoven eller på vej ned til legepladsen...

      På farlige steder og i store menneskemængder, det er der jeg bruger den

      Slet
  5. Hun er bare det mest bedårende!
    Vi havde også Rasmus i gåsele når vi var ude i trafikken - altså der hvor han let kunne smutte ud foran en bil. Og så var det altså lettere for os to høje mennesker at holde det lille barn i hånden uden at blive vibd og skæv ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan lige se det for mig - jer komme gående mens I bukker jer ned til ham - eller han hænger mellem jer og dingler ½ meter over jorden *fnis*

      Slet
  6. Når de er et spørgsmål om tryghed i trafikken på beskrevne måde, så kan jeg godt forstå du gør det. Der er forskel på, om man giver sit barn gåsele på fordi man ikke magter konflikten, hver gang de er på vej i en anden retning - eller om man bruger den farlige steder.
    Mega sød pige - godt du passer godt på hende!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hun er så skøn og dejlig...

      Lige som børn er bedst ;0)

      Det er jo alt andet lige et sikkerhedsredskab i mit univers... Og har aldrig rigtigt været andet.

      Slet
  7. Gåselen virker som en god idé. Den giver tryghed og en ramme for, hvor langt væk fra dig, hun kan komme. Alternativet er jo i virkeligheden en "psykisk sele", hvor man hele tiden siger "pas-på-gå-nu-ikke-for-langt-uh-nej-...", hvilket nok har større konsekvenser for barnets oplevelse af egen kunnen klare sig i verden. Selen er måske bedre for friheden og selvtilliden - og under alle omstændigheder dit eget valg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hm... Sådan havde jeg faktisk ikke set på det - Men du har ret, et eller andet sted giver den jo en større frihed til at udforske lige præcis fordi barnet ikke konstant får indprentet at det skal passe på...

      Hmm...

      Slet
  8. Hun var riktig søt i sitt fine tøy :)
    Gåsele har jeg aldri sett brukt her i Norge, men jeg kan ikke skjønne at det skulle være noe galt med det. Noen her reagerer når jeg forteller at jeg la mine to sønner i nattpose med glidelås så de ikke skulle kunne gå ut av sengene om natten. Slike nattposer reddet søvnen min flere år, og barna har aldri hatt noe imot å sove i dem, men der er alltid noen som skal mene noe om det andre gjør, bare for de velger en annen vei selv. Det er bare dumt, spør du meg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ - det gjorde jeg også med Alba indtil hun var lidt over 1½ år (altså havde hende til at sove i natpose), hun var på ingen måde sur over at få den på og samtidig var jeg også sikker på at hun så havde noget over sig hele natten...

      Slet
  9. Jeg brugte også gåsele til bassen da Dullen var lille og i barnevogn og ville bestemt ikke have undværet den i flere situationer - vi boede inde midt i byen og selvom han var/er god til at hører efter så oplevede jeg som dig ofte at folk fik mast ham væk fra mig eller på meget smalle steder var det rart at kunne have ham bag mig uden at frygte han pludselig blev afledt og smuttede ud på vejen, og da Kalundborg er ret stejl mange steder krævede det ofte to hænder på barnevogn styret og det kan man bare ikke med et barn i den ene hånd, men man kan godt have en gåsele løsthængende om håndleddet - så jeg forstår dig fuldt ud og kan ikke se hvorfor nogle ser det som noget negativt - jeg vil altid tænke sikkerhed for hvad andre tænker ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig... Det vigtigste er i bund og grund hvad man selv føler sig bedst tilpas med...

      Slet