Klud 10

Denne klud er strikket i hulmønstret "Elfin Lace" - Det er utrolig smukt, og egentligt ganske enkelt at strikke...

Du skal bruge 8/4-bomuldsgarn, strikkepinde og hæklenål størrelse 3.

Slå 71 masker op (tag altid den første maske løst af pinden).

- 1-4 Pind: strik ret.
- 5 Pind: 3 ret, 4 ret, (slå om, tag en maske løst af, 1 ret, træk den løse maske over, 6 ret)x 7, slå om, tag en maske løst af, 1 ret, træk den løse maske over, 3 ret, 3 ret.
- 6 Pind: 3 ret, 65 vrang, 3 ret.
- 7 Pind: 3 ret, 2 ret, 2 ret sammen, slå om, (1 ret, slå om, 1 maske løst af, 1 ret, træk den løse maske over, 1 ret, 2 ret sammen, slå om)x7, 1 ret, slå om, 1 maske løst af, 1 ret, træk den løse maske over, 2 ret, 3 ret.
- 8 Pind: Som pind 6.
- 9 Pind: 3 ret, 1 ret, 2 ret sammen, slå om, 1 ret, (2 ret, slå om, en maske løst af, 1 ret, træk den løse maske over, 1 ret, 2 ret sammen, slå om, 1 ret)x 7, 2 ret, slå om, en maske løst af, en ret, trækd den løse maske over, 1 ret, 3 ret.
- 10 Pind: Som pind 6.
- 11 Pind: 3 ret, 3 ret, slå om, (2 masker løst af, strik en ret, træk de to masker over, slå om. 5 ret, slå om)x 7, 2 masker løst af, strik en ret, træk de to masker over, slå om, 3 ret, 3 ret.
- 12 Pind: Som pind 6.
- 13 Pind: 3 ret, slå om, 1 maske løst af, 1 ret, træk den løse maske over, 2 ret, (4 ret, slå om, 1 maske løst af, 1 ret, træk den løse maske over, 2 ret)x 7, 3 ret, 2 ret sammen, slå om, 3 ret.
- 14 Pind: Som pind 6.
- 15 Pind: 3 ret, 1 ret, slå om, 2 ret sammen, (2 ret, 2 ret sammen, slå om, 1 ret, slå om, 1 maske løst af, 1 ret, træk den løse maske over, 1 ret)x 7, 2 ret, 2 ret sammen, slå om, 1 ret, 3 ret.
- 16 Pind: Som pind 6.
- 17 Pind: 3 ret, 2 ret, slå om, 1 maske løst af, 1 ret, træk den løse maske over, (1 ret, 2 ret sammen, slå om, 3 ret, slå om, tag en maske løst af, 1 ret, træk den løse maske over)x 7, 1 ret, 2 ret sammen, slå om, 2 ret, 3 ret.
- 18 Pind: Som pind 6.
- 19 Pind: 2 ret, 2 ret sammen, slå om, 2 ret, (3 ret, slå om, 2 masker løst af, 1 ret, træk de to masker over, slå om, 2 ret)x 7, 3 ret, slå om, 2 ret sammen, 2 ret.
- 20 Pind: Gentag pind 5-19 i alt 6 gange.
- 21 Pind: strik 4 pinde ret, luk løst af på den sidste pind.

Fortsæt med hæklenål 3 og hækle en kant af musetakker hele vejen rundt om kluden.
(PS: jeg skal lige ren-tegne mit diagram - og så vil der også blive lagt et billede af det ind)

3 kommentarer:

  1. Så flotte kluter du har laget. Virkelig fine. Jeg lager veldig enkle kluter, for jeg er så fornøyde med dem som har store hull. De bruker jeg på kjøkkenet, og de tørker veldig raskt. Fin fredag til deg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg strikker kludene som afstresning, men jeg keder mig hurtigt ved at lave den samme opskrift om og om igen - så jeg er begyndt at lege en del med hvordan de ser (hvilket jo også kan ses på dem jeg har lagt særskilt op indtil nu)...

      Slet
  2. Keg har et problem med pind 7 jeg kan ikke få mønster og antal af masker til at stemme. Jeg bruger kun 57 masker på mønsteret og har 71 masker på pinden. Der anvendes kun 6 masker i parantesen på denne pind, der anbendes 8 på de andre pinde, håber jeg kan få lidt hjælp da jeg synes det er en meget flot klud

    SvarSlet